Søvnbesvær: Her er 19 gode søvntips

Jeg har i perioder svært ved at finde søvnen, eller rettere den kan have svært ved at finde mig. Det hænger som oftes sammen med tankemylder, uro i mine ben, bekymringer eller for meget arbejde. Så er der andre gange, hvor der ikke er en særlig årsag. Men hvor jeg simpelthen bare ikke falde i søvn. Jeg vågner sjældent, hvis først jeg falder i søvn, så for mig er det er selve indsovningen der kan drille mig, ikke så meget søvnen i sig selv. Jeg delte nogle af mine bedste søvntips på Instagram i forbindelse med en kampagne for IKEA og mange delte deres virkelig gode tips med mig. Og der var flere som spurgte, om ikke jeg ville samle dem i et indlæg. Og jo da, det vil jeg helt sikkert. Vi er jo ganske forskellige og det der virker for mig, virker måske ikke for dig – men med flere råd, kunne der jo være der var et som virkede på dig.

Langt de fleste aftener sover jeg dog som en baby og så glemmer jeg alt om søvnløse nætter, men når de står på, så føler jeg mig helt zombieagtig dagen efter. Der er simpelthen ikke noget værre, end at ligge der og vende og dreje sig i sengen. Helt træt med åbne tørre øjne og urolig hovede og ditto ben. Jeg har hele mit voksenliv været ret følsom overfor lyd og lys, så det er altid noget jeg tænker ret meget over. Vores børn har fra en tidlig alder, altid sovet i deres egen seng på deres værelse, fordi jeg ikke ville få lukket et øje, hvis de lå i vores seng. Tanken om det er ellers enorm hyggelig, men ikke realiteten. De har aldrig prøvet andet og 7-9-13, så sover alle tre børn virkelig godt og har næsten altid gjort det. Man kan håbe de har arvet Sørens fantastiske mande sovehjerte.

De bedste tips til en bedre søvn

Indretningen i mit soveværelse har stor betydning for min søvn. Vi har ikke haft TV derinde i over ti år og det var en aktiv beslutning og det tror jeg aldrig vi kunne finde på at ændre. Det sker dog, at jeg går rigtig tidlig i seng med min mac og en serie. Til gengæld, så bor vores mobiltelefoner stadig i soveværelset, også selvom jeg købte os et vækkeur, for at få dem ud af rummet. Optimalt så kom de også helt ud. For der er ingen tvivl om, at mobilen ofte er med til at sætte gang i en masse tanker, der ellers godt kunne have ventet til dagen efter.

Jeg forsøger dog at læse i min bog istedet for på min telefon og når det lykkes, så er det seriøst verdens bedste måde at blive træt på. Tankerne forvinder ind i en andens historie og siderne i bogen, virker søvndyssende på sådan en rar måde. Pt har jeg læst alle mine bøger i husstanden og mangler desperat en god bog. Det må løses.

Derudover betyder temperaturen rigtig meget for mig. Jeg kan bedst lide det køligt og vi har aldrig varme på i soveværelset. Jeg kan ikke lide at sove med vinduet åbent, men det gør også at jeg kan have svært ved at sove, når de der varme tropenætter indfinder sig. Jeg sover lige ved siden af vores vindue, som om vinteren trak lige ind på mig, selvom det var lukket. Det har vi løst ved at sætte et tyndt gardin op. Udover vores mørklægnings rullegardiner. Så et svalt, mørkt rum uden træk – det er et godt udgangspunt for mig og min søvn.

Sengetøj. Jeg kan ikke fordrage hvis sengetøjet ikke sidder godt fast om dynen og så skal det være blødt og behageligt.

Og så har jeg noget med rene flader. Det må ikke larme for meget med rod for mine lukkede øjne. Så lågerne til klædeskabet skal være helt lukkede – jeg hader hvis ikke de er lukket rigtigt. Vores døre i rummet, skal også være næsten lukkede – altså på klem, så vi kan høre børnene. Og ellers bare sådan generelt ryddeligt. Tidligere havde vi skuffer i vores sengebord, nu har vi en låge og det er altså super rart, lige at hælde unødigt rod ind i et lille skab.

Rolige toner i rummet.

To hovedpuder. En til hovedet og en til knæerne. Man sover seriøst godt med en pude mellem benene. Og så er jeg ikke til en særlig tyk dyne, fordi jeg hurtigt får det for varmt.

Derudover sover jeg med så lidt påklædning på som muligt. Jeg kan slet ikke forstå, hvordan man kan holde ud at sove med pyjamas. Jeg sover bare i trusser og så trækker jeg i morgenkåbe, når jeg står op. Altså måske har alt det her varme, noget at gøre med min semi-agtige overgangsalder, på grund af min operation. Måske andre er samme sted og også føler sig godt varme i deres krop.

Jeg har tidligere skrevet om mineralet magnesium i forbindelse med forebyggelse af migræne. Nu vil jeg også nævne det her. Magnesium virker nemlig også rigtig godt i forbindelse med søvn. For det første har det en god effekt på urolige ben. Man kan faktisk have en diagnose, hvor man har urolige ben, det har jeg ikke – men i perioder bliver mine ben så urolige når jeg går i seng. Jeg føler trang til at bevæge dem hele tiden og det kan holde mig vågen ret længe. Det kan blandt andet skyldes magnesium mangel. For det andet, så virker magnesium sådan så man får en mere dyb og rolig søvn. Jeg tager to tabletter om morgenen sammen med andre vitaminer og så tager en enkelt en halv times tid inden sengestid. Jeg bruger tabletter fra Solaray og helt ærligt, så sover jeg meget bedre efter jeg er begyndt at tage dem fast. Hallelujah!

Jeg tror at mange kender til tankemylder eller bare tanker som forstyrre søvnen og jeg fik flere råd mod netop dette.

Et af dem går ud på, at man har en notesbog liggende ved sengen. Deri skriver man de forstyrrende tanker ned. Man tømmer så at sige hovedet inden sengetid og så skal man først forholde sig til det skrevne igen dagen efter. Det synes jeg er en god idé. Især fordi jeg ofte får en god idé, inden jeg skal  sove og jeg tror altid jeg kan huske det dagen efter. Det kan jeg bare ikke. Jeg har tænkt mig at indføre sådan en bog.

Rigtig mange tipper om meditation i ørene. I princippet synes jeg det er en god idé, bare ikke for mig, for jeg er ikke så god til lyde når jeg skal sove. Jeg er typen der aldrig sover foran fjerneren, både på grund af lyden, men også fordi jeg ikke vil gå glip af noget. Jeg ville aldrig falde i søvn hvis jeg skulle lytte på noget og samtidig falde i søvn. Jeg forstår dog sagtens at det virker for andre. Jeg ved Emilie Jacobsen har nogle rigtig gode søvnmeditationer på hendes app. Ellers bliver appen “Calm” også anbefalet.

Så er der gode søvntips omkring, hvordan det er vigtigt at holde fokus på vejrtrækningen, mærke kroppen og hvordan den stille finder roen og giver slip.

Yoga inden sengetid.

Backtracking, hvor man ser tilbage på dagen. Og finder tre gode ting fra dagen. Man skulle eftersigende falde i søvn, med et smil på læben. Jeg tænker de tre ting, kan være helt ned i det små. Det kunne fx være, at lyset var særlig smukt den dag, at kaffen var dejlig varm eller at ungerne så særlig søde ud. Det er samtidig en god måde at finde taknemmelighed på og så giver det ro i hovedet. Det er en fin måde, at skubbe dumme tanker væk og hvis man mestre det på denne måde, så forstår jeg sagtens det med smilet på læben.

At lave en “Pippi”. Ha ha, jeg vidste ikke helt hvad det var. Det går åbenbart ud på, at man lægger sig den anden vej,  altså med hovedet i fodenden. Jeg tænker det må være sceneskiftet, der giver roen.

Lavendelduft – som har en beroligende effekt. Den modvirker rastløshed, angst og søvnløshed. Man kan eventuelt have en lille tørret buket stående.

Lytte til en podcast. Sådan så man “glemmer” eventuelle bekymringer og falder i søvn, mens man lytter.

Så er der lidt den samme som “at tælle får”. Forslag om at man trækker 3 fra 300, indtil man når 0. Jeg er enormt dårlig til tal, så jeg ville helt sikkert bare kludre i det og lade mig irritere over det eller bare tabe tråden. Jeg tæller faktisk får, når den er helt gal og det kan sagtens virke, hvis man holder fast i talrækken.

En anden måde at undgå dårlige tanker, er at beslutte sig for at gøre soveværelset og sengen til et frirum. Et slags helle, hvor dårlige tanker ikke er velkommen. Det er et super fint råd, jeg ved ikke om det virker i praksis for mig, men man kan altid forsøge at arbejde med sig selv på den måde og hvis man kan er det sejt. For mig handler det bare ofte om, at når alt bliver roligt så kommer tankerne og det er jo ofte på soveværelset det sker.

Godnat fra mig. Og hvis I har andre gode søvntips, så del dem endelig med mig.

(Visited 6 times, 1 visits today)

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *