Instagram: Mit eget forventningspres

Reklamer via Instagram er uden tvivl i en rivende udvikling. Det går hurtigt for tiden. Så hurtigt, at det kan være svært at følge med. På det seneste har der været en del negativ opmærksomhed, rettet imod nogle særlig uheldige reklamer udført af forskellige influencers. Igen tænker jeg lidt, at ingen er blevet uddannet til det vi arbejder med. Og man bliver til tider kastet ud i noget, som udefra muligvis ser let og overfladisk ud, men som kræver mere end som så. Jeg er nu ret sikker på, at langt de fleste gør deres bedste og vi kan alle komme til at fejle i vores arbejdsliv og liv. Men selvfølgelig skal man tage ansvar.

Jeg synes Instagram kan rigtig mange ting. Rigtig meget positivt. Det er meget mere end polerede flotte firkantede billeder, det er også relationer og interaktioner mellem mennesker. Jeg har skrevet det før, men nu gør jeg det sgu lige igen. Jeg har simpelthen mødt så mange mennesker fra Instagram og nogle stykker af dem er endda blevet mine gode venner. Hvor fantastisk er det lige!

Jeg forsøger med næb og klør at holde fast i Insta(gram) momentet. Altså det som mediet vist nok er skabt til. At vise det, der er lige nu. Det kan dog godt knibe lidt nogengange. Fordi Instagram bliver mere og mere tænkt. Alt er mere planlagt. Og når man som jeg, har det som arbejde, så er der rigtig meget indhold, der skal godkendes af kunden inden det kan udgives. Det gør, at det hele kan føles lidt forskudt. Det betyder i bund og grund ikke noget og slet ikke for jer der følger med, men for mig kan det føles lidt underligt at poste et billede i solskin, hvis det øsregner udenfor fire dage senere (first world problems). I Instagrams spæde start, postede de fleste nærmest lige efter et billede var taget, og var billedet ti minutter “gammelt” skrev man det i teksten eller brugte #latergram.

Instragram er blevet et sted, hvor rigtig mange markedsfører dem selv. Hvis ikke dem selv som person, så deres brand – deres produkt. Det er mere eller mindre blevet ren kutyme, at man som brand, let kan bede andre på Instagram om at fortælle deres følgere om deres produkt. Det er en hurtig måde, at nå ud til andre mennesker på. Jeg synes faktisk, det kan være sværere at markedsføre min forretning, for jeg har jo ikke en håndgribelig ting, som jeg kan forære andre og bede dem om at fortælle om. Jeg er brandet og jeg synes ærlig talt, det ville være mærkeligt at bede nogen om at fortælle om mig. Jeg markedsfører andre brands – det er det jeg lever af. Det samtidig med at jeg holder min egen virksomhed ved lige og sørger for at den udvikler sig. Bliver skarpere, bliver bedre og følger med. Sådan så I stadig gider følge med hos mig og sådan så jeg stadig er interessant for kunderne. Det kan være svært, for jeg som menneske udvikler mig jo ikke som lynets hast. Jeg kan ikke altid følge med og jeg er ikke fejlfri. Netop fordi jeg er et menneske og ikke et produkt.

Og som jeg startede med, så synes jeg hele forretningsdelen hos professionelle Instagrammere udvikler sig hurtigt i disse dage. Flere og flere bruger agenter, fotografer, assistenter, fotostudier og hvad ved jeg. Alt bliver flottere og flottere – det er ganske tæt på, at være helt præcis det samme som et flot magasin skabt på et ægte bureau. Flere forventer i hvert fald samme standart. Jeg tager min ydmyge hat af og synes fanma der er mange som gør det godt. Som gør det ekstremt professionelt.

Jeg kan dog blive lidt ramt af forventningspresset, nok mest fra mig selv. For hvad nu hvis jeg ikke har en fotograf og derfor stadig render rundt med telefon og selvudløser, når jeg tager billeder i min vindueskarm. Måske det snart ikke lever op til andres forventninger længere? Til mine egne? Til kundernes?

Jeg tror ikke det skyldes hverken følgere eller firmaer, at det er den udvikling influencer marketing har taget. Den tror jeg ligger 100% på os der arbejder med det. På den ene side elsker jeg det, for selvfølgelig skal vi udvikle os og dygtiggøre os. Vi skal gøre vores brand stærkt. Og på et medie som Instagram, der er det nu en gang det visuelle der tæller stort. Det er gennem det visuelle, at vi fortæller en historie. Vores historie, som bliver flettet ind i noget komercielt.

På den anden side, bliver jeg presset over det virkelig høje niveau der bliver lagt for dagen. Måske er jeg bare en olding på nogle punkter og lidt langsom i vendingen. Jeg har bare en følelse af, at det som influencers kan til forskel fra et reklamebureau eller et stort glitrende magasin, er jo netop at vi bare er en helt almindelig person. Naboen henne fra vejen. Pludselig bliver vi nærmest vores eget bureau med ansatte til alt muligt. Det er da i grunden mega sejt! Tænk at vi kan det, men hvor skal det dog ikke ende. Jeg tror stadigvæk, at vi skal forsøge at holde fast i det autentiske, det helt ægte nede på jorden element, sådan så vi som professionelle stadig adskiller os fra store flotte bereauer. Kunsten må være at bevare det, også selvom om man har en masse købt hjælp. Og måske bliver det mikset mellem begge verdener, der alligevel fungerer rigtig godt. Det fungerer i hvert fald rigtig godt for nogle.

Jeg nævnte tidligere, at jeg i forbindelse med at være gået solo, godt kunne bruge en hjælpende hånd med diverse opgaver. Deriblandt fotoopgaver. Til dels for at tage arbejdsbyrden lidt fra mig, som ene kvinde i min virksomhed – men i høj grad også for at udvikle mig. Jeg vil gerne kunne fokusere endnu mere på styling med glade farver – både i outfit, men også i mit hjem, jeg vil gerne være mere kreativ foran kameraet, uden at skulle tænke på selvudløser og dårligt lys (winter is coming). Jeg vil gerne bruge mere af min arbejdstid, på at udvikle alle de idéer jeg går med, udvikle mit visuelle udtryk og det kræver simpelthen at jeg får noget hjælp – især til fotodelen. Så det har jeg fået mig. Juhu! Jeg vil dog så vidt muligt, stadig bide mig godt fast i instamomentet. Primært tage eller få taget alle billeder med min telefon. Men måske også få taget billeder her til bloggen med et ægte kamera. Ja altså, egentlig vil jeg bare stadig være mig. Men også mig der udvikler sig og forsøger at halse efter den udvikling der foregår som professionel instagrammer. Jeg vil stadig være være den 40 årige dame nede fra sydsjælland, som først begyndte at blogge efter alle tre børn var født og som aldrig har lært at tage billeder med andet end en telefon. Og som nok er tæt på at være det mest utekniske menneske i verden.

(Visited 4 times, 1 visits today)

Kommentarer

  • Hold fast, Trine. Jeg har måtte fjerne så mange influencers efterhånden, fordi jeg startede med at følge dem som bloggere, og de nu er endt som levende reklamesøjler i polerede firkanter. Det fanger nok især det unge publikum, men jeg synes det er blevet for meget.

    • Tak for det. Men jeg laver jo også meget reklame. Det er det der betaler min husleje. Det er mere det høje niveau der nogengange kan presse mig lidt🙈. Men måske gør jeg det sådan, så det ikke er sprunget dig i øjnene. Det er jeg glad for ❤️. Det er i hvert fald også en del af kunsten. Og så også at vi alle gør det på vores måde.
      Kh T

  • Jeg synes, at den der dame er så sej! Og det var netop det autentiske, smukke, naturlige, der virker så let, jeg faldt for ved din profil til at starte med for lidt over et år siden! 😊

    • Kære Mette Marie,
      Tak for din overdrevet dejlige kommentar. Den fik et kæmpe smil frem på mig.
      Kram fra T

  • Du gør det så fint! Du virker ægte og dit indhold er meget personligt og autentisk. For mig personligt er det en stor kvalitet, og derfor følger jeg trofast med! 😀

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *